Olej kokosowy – od składu chemicznego do zastosowania

Olej kokosowy – kontrowersyjny skład chemiczny

Olej kokosowy posiada niemal tyle samo zwolenników, ile przeciwników (https://www.bee.pl/9260-kokos). Co więcej zdania na jego temat są nierzadko niezwykle radykalne – w jedną lub w drugą stronę. Aby dojść do właściwych wniosków, wystarczy jednak dokładnie przeanalizować jego skład chemiczny.

Olej kokosowy składa się w około 90% z nasyconych kwasów tłuszczowych. Fakt ten wykorzystywany jest przez jego przeciwników. Twierdzą oni, że rażąca przewaga tego rodzaju związków chemicznych sprawia, że olej kokosowy przyczynia się do wzrostu poziomu cholesterolu LDL oraz wywołuje choroby układu krążenia, na czele z miażdżycą.

Jednak dokładniejsze badania dowodzą, że ponad połowa kwasów tłuszczowych w oleju kokosowym posiada łańcuchy średniej długości, podczas gdy tłuszcze zwierzęce cechują się występowaniem tłuszczy długołańcuchowych. Kwasy tłuszczowe średniołańcuchowe – MCT ulegają w organizmie zupełnie innym przemianom niż wyżej wymienione tłuszcze zwierzęce. Ich wchłanianie zachodzi w jelicie cienkim bezpośrednio do żyły wrotnej. Pomija się tu cały proces tworzenia chylomikronów, jakiemu ulegają kwasy długołańcuchowe. MCT wykorzystywane są w organizmie jako bezpośrednie źródło energii. Nie kumulują się w postaci tkanki tłuszczowej i nie powodują wzrostu “złego” cholesterolu LDL.

Olej kokosowy w zdrowej diecie

Olej z kokosa nie wpływa na organizm negatywnie, w kwestii chorób układu krążenia. Bogaty jest w witaminy rozpuszczalne w tłuszczach – stanowi źródło witaminy K i E oraz zawiera duże ilości prekursorów witaminy A. Dodatkowo zawiera fitosterole, na czele z sitosterolem. Substancje te wpływają korzystnie na rozbudowę tkanki mięśniowej. Dodatkowo zmniejszają ryzyko rozwoju choroby miażdżycowej oraz choroby wieńcowej.

Nie ulega wątpliwości, że olej kokosowy posiada właściwości zdrowotne, a jego spożycie może wywołać korzystne skutki dla organizmu. Jest to produkt naturalny, nierzadko oznaczony certyfikatem ekologiczności. Jego wzrastająca dostępność sprawia również, że staje się on coraz lżejszy dla portfela. Przy tych wszystkich zaletach należy jednak pamiętać, że olej kokosowy cały czas pozostaje tłuszczem – i to takim, który nie dostarcza organizmowi NNKT. Cechuje się bardzo wysoką kalorycznością, dlatego jego spożycie powinno być kontrolowane i ograniczone.

Olej kokosowy jako kosmetyk

Olej kokosowy polecany jest jako naturalny kosmetyk do ciała. Bardzo korzystne efekty nawilżające i odżywiające wywołują regularnie stosowane maski na włosy z oleju. Wiele kobiet chwali ten produkt także jako doskonały do nawilżania całego ciała, w tym twarzy. W tym przypadku jest to jednak kwestia bardzo indywidualna, gdyż u niektórych olej może powodować zatykanie porów i być “zbyt ciężki” dla delikatnej skóry.

Food obraz autorstwa timolina - www.freepik.com